Чернігівська школярка стала фіналісткою національного проєкту “Молодь дебатує”

Анастасія Попело (Чернігівська ЗОШ №3) стала півфіналісткою національного проєкту “Молодь дебатує”. У міжрегіональному турнірі, який проходив у житомірській Гуманітарній гімназії №23 цього вівторка, вона увійшла у четвірку найкращих.. В цьому році міжрегіональні дебати проходять у Львові, Житомирі, Запоріжжі та Одесі. Тема одна на всіх: “Чи варто започаткувати офіційний день багатокультурності в Україні?”. В кожному місті обирають чотирьох найкращих. Так складається перелік 16 дебатантів та дебатанток для участі у вирішальних національних дебатах у Харкові.

Методика Jugend debattiert з’явилась у Німеччині 2001 року. Її основна відмінність від інших форматів дебатів: перемагає той учасник або та учасниця, хто представить в процесі дискусії всі можливі аргументи по темі, використовуючи думки експертів та наукові дослідження. Одне з головних завдань методики — навчити підлітків критичному мисленню та прийняттю зважених рішень.

Анастасія Попело дебатує вже другий рік. Двічі вона ставала півфіналісткою, у минулому році дійшла до фіналу, але, нажаль, не виграла. Загалом, вважає себе досвідченою дебатанткою.

“Зараз про перемогу не думала, просто хотіла взяти участь, бо тема дуже не схожа на інші. Тому й готуватися було дуже цікаво, — пригадує школярка. — А ще цікавіше було дізнатися, як інші підготувалися. І на дебатах я почула багато цікавого, невідомі мені приклади. Наприклад, про те як багато людей приїжджає в Україну, як інші культури нас змінюють”.

За форматом дебатів, тема завжди формулюється як питання, на яке можна відповісти “так” або “ні”. І учасники та учасниці мають готувати аргументи для обох точок зору, бо яку зі сторін вони будуть представляти, вирішує жеребкування перед початком дебатів. Підготовка до дебатів — ключова складова успіху, кажуть організатори. Під час пошуків аргументів для протилежних думок дебатанти та дебатантки вчаться критичному мисленню, плюралізму думок, демократичним принципам.

“Для багатьох дітей це — один з декількох гуртків. Особливо у великих містах. Але є діти, які розуміють цінність дебатів, розуміють, для чого вони беруть участь в них, — говорить координатор “Молодь дебатує” в Україні Ольга Борисенко. — Заради цих дітей, напевно, й варто займатись цим проєктом”.

Анастасія Попело згодна, що дебати навчають учасників та учасниць важливим вмінням — шукати й аналізувати інформацію, допускати існування відмінних від твоєї думок. А ще — уважно слухати співрозмовника, чути, що хочуть сказати, висловлювати думку так, щоб не образити. “Я не завжди розуміла, як мені можна розмовляти навіть з незнайомими людьми, а особливо якщо обговорюєш серйозні питання, — пригадує школярка. — У дебатах це є основою й найбільш захоплюючим етапом”.

Під час дебатів у питанні “Чи варто започаткувати офіційний день багатокультурності в Україні?” Анастасія відстоювала позицію “ні” (“КОНТРА” на дебатному сленгу). Але власна позиція в неї дещо інша.

“Мені здається, започаткування такого дня — це хороша ідея. Я знаю, що проводяться дні різних культур, а це об’єднає їх всі, — говорить Анастасія. — Але це потрібно робити не зараз, не під час війни”.

Разом зі школяркою з Чернігова на національні півфінали та фінал у Харкові поїдуть школярки з Полтавщини Анастасія Покладенко (Розсошенська гімназія) та Яна Гонтар (Полтавська ЗОШ №38), а також Анастасія Рошка з Конотопської гімназії (Сумська область). Загалом, у проєкті у 2019 році взяли участь 1000 школярів та школярок з 54 навчальних закладів по всій Україні.

“Я часто бачу у соцмережах коментарії на кшталт “Досить дебатувати, треба діяти!”, кажуть, що дебати це балачки, які відволікають від вирішення питань, — розповідає координаторка проєкту та голова журі Ольга Пішель. — Іноді людям здається, що краще прийняти низку стандартних рішень й забути про проблеми. Але я впевнена, що перш ніж вирішувати будь-яку проблему, чи то національного масштабу, чи шкільного, треба її зрозуміти, розібратися. Кращого засобу це зробити, ніж вільні виважені дебати, не існує. Це — основа демократії, тому ми вважаємо навчання дітей основ демократії нашою головною місією”.

Проект проходить за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини і методичної підтримки Jugend debattiert.

Чернігівщина: події і коментарі